- KEMAHIRAN
     BELAJAR
 - Kemahiran
     Membaca
 - Kemahiran
     Mencatat Nota
 - Kemahiran
     Mengingat
 
·       
KEMAHIRAN
BELAJAR
·        
KEMAHIRAN MEMBACA
- Dalam proses
     Kemahiran Belajar, kemahiran membaca seharusnya tidak dipandang remeh oleh
     pelajar. Kemahiran membaca yang betul akan dapat meningkatkan pemahaman
     dengan lebih berkesan. Oleh itu teknik membaca yang betul amat penting
     dalam suatu proses pembelajaran, Berikut adalah beberapa teknik dapat
     membantu mempertingkatkan kemahiran membaca: 
 
- Membaca secara
     BERHATI-HATI
 - Beri tumpuan
     terhadap apa yang dibaca
 - Cuba fahami
     fakta-fakta penting sepenuhnya
 - Elakkan gangguan
     radio dan televisyen
 
- Membaca secara
     MENYELURUH
 - Bacaan hendaklah
     menyeluruh daripada pengenalan hingga ayat terakhir
 - Jangan anggap
     bahagian pengenalan kurang apenting
 - Bahagian
     pengenalan memberi gambaran tentang isi kandungan bab.
 
- Membaca secara
     BERULANG-ULANG
 - Bacaan  berulang membantu mengingat fakta dengan
     lebih baik
 - Isi-isi juga
     dapat difahami secara mendalam
 - Ini dapat
     mengelakkan kamu tertinggal membaca fakta penting.
 
- Membaca dalam
     SUASANA yang SELESA   
 - Lampu hendaklah
     dipasang dengan terang.
 - Suasana tempat
     membaca hendaklah sunyi dan senyap.
 - Udara sekitar
     mestilah mencukupi
 - Suhu bilik sederhana.
     Tidak terlalu panas dan tidak terlalu sejuk. Jika perlu pasang kipas.
 
- Berasa dalam
     KEADAAN selesa
 - Duduk dengan
     betul
 - Pastikan kamu
     tidak deman, pening, selsema dan sebagainya.
 - Jangan berbaring
     ketika membaca. Kamu mungkin tertidur atau mengantuk.
 
- Baca secara
     PERPERINGKAT
 - Peringkat
     permulaan : baca sekali imbas untuk mendapatkan isi keseluruhan.
 - Peringkat
     seterusnya ; membaca isi untuk mendapatkan maklumat: pada peringkat ini
     teknik mengingat dan menulis nota digunakan.
 - Cuba BENTUK
     SOALAN ketika membaca
 - Gunakan kaedah 1
     husband 4 wives
 
what  | where | when | who | why | how | 
- Dengan membentuk
     soalan kamu akan lebih ingat isi yang dibaca.
 
- CATATKAN isi
     yang dibaca
 - Dengan mencatat
     kamu menggunakan tiga kaedah sekali gus: membaca, mencatat, mengingat.
 - Ketika mencatat
     kamu berfikir “Apakah yang perlu dicatat?” Ingatan kamu menjadi lebih
     tajam.
 
- Gunakan BAHAN
     PEMBELAJARAN LAIN ketika membaca
 - Pastikan pen,,
     highlighter, kamus, penanda buku ada di sisi.
 - Tandakan isi-isi
     penting dengan highlighter.
 - Gunakan kamus
     untuk mencari perbendaharaan kata yang sukar.
 - Gunakan penanda
     buku untuk merujuk semula sesuatu bahagian.
 - Gunakan pen
     untuk menulis isi-isi penting.
 
·        
KEMAHIRAN MENCATAT NOTA
- Kemahiran
     mencatat nota yang berkesan perlu asa kemahiran-kemahiran berikut:
 
- Kemahiran
     MENDENGAR
 - Digunakan semasa
     proses pembelajaran
 - Boleh dilakukan
     serentak
 - Kefahaman dan
     pengetahuan boleh ditingkatkan.
 
- Kemahiran
     MEMBACA LAJU.
 - Digunakan semasa
     menyalin nota daripada buku.
 - Menjimatkan masa
     menceduk idea-idea utama.
 - Bahan-bahan
     dapat disusun dengan teratur.
 
- Kemahiran
     MENULIS
 - Tulisan perlu
     jelas kerana jika tidak hanya membuat kerja sia-sis sahaja.
 - Mampu menulis
     dengan cepat dan kemas.
 - Tahu menulis
     menggunakan huruf singkatan boleh melipatgandakan usaha kamu.
 
- Catatkan KATA
     KUNCI sahaja.
 - Memilih isi-isi
     penting sahaja.
 - Dapatkan rumusan
     yang boleh mengukuhkan kefahaman kamu.
 - Pastikan
     penggunaan kata kunci yang dipilih boleh difahami.
 
- NOTA RINGKAS dan
     padat
 - Nota yang dibuat
     mesti kamu fahami sendiri
 - Nota yang
     ringkas danpadat boleh menyegarkan ingatan kamu
 - Nota yang dibuat
     mestilah nota yang boleh meningkatkan tahap ingatan kamu.
 - Gunakan
     PERKATAAN sendiri
 - Cara ini
     menambahkan lagi daya ingatan atau penghafalan kamu.
 - Hal ini kerana
     nota kamu adalah hak kamu.
 - Hanya kamu yang
     faham apa yang kamu tulis.
 
- Faham setiap
     KATA KUNCI
 - Jangan
     menggunakan kata kunci yang mengelirukan kamu.
 - Masa akan
     terbuang dan usaha kamu adalah sia-sia sahaja jika nota yang dibuat tidak
     difahami.
 
·        
KEMAHIRAN
MENGINGAT
- Kemahiran
     belajar tidak lengkap jika kamu tidak melalui proses mengingat. Segala
     fakta yang diterika hendaklah disimpan agar tidak lupa uantuk dikeluarkan
     apabila diperlukan. Justeru disini, dicadangkan beberapa kaedah yang dapat
     membantu mempertingkatkan teknik mengingat:
 
- HAFAL isi yang
     dibaca
 - Ingatkan perkara
     yang utama yang perlu kamu ketahui dalam pembacaan itu.
 - Contohnya :
     Sebelum membuka buku,ingat “apakah warna pelangi dan bagaimanakah pelangi
     terbentuk?”
 
- Isi DISUSUN
     dengan betul
 - Sebutkan isi
     yang kamu hafal
 - Ketika menghafal
     suara mesti jelas supaya telinga mendengar apa yang kamu hafal.
 
- Tentukan perkara
     yang perlu DIINGAT
 - Pastikan turutan
     isi betul
 - Contoh: Kamu
     ingin mengingat nama bulan.
 - Pastikan kamu
     menghafal bermula daripada bulan Januari danberakhir dengan Disember.
 
- UJI kemampuan
     daya ingatan
 - Di sini kamu
     perlu memainkan dua watak 
 - Penyoal
 - Penjawab
 - Cuba “soal” apa
     yangingin kamu ingat. Kemudian jawab
 - Jika kamu dapat
     mengingat. Teknik ingatan sedang berlaku.
 
- Lakukan ULANG
     KAJI sekerap mungkin
 - Baca, baca,
     baca, dan bacalah selagi ada kesempatan
 - Pembacaan yang
     berulang kali akan mengukuhkan daya ingatan
 
- Cuba INGAT
     semula apa yang kamu telah baca.
 - Proses mengingat
     semula, kebiasaannya dilakukan dalam dua keadaan:
 - Sebelum
         tidur
 - Selepas
         tidur
 - Kaedah ini mampu mengekalkan ingatan kamu dalam masa jangka panjang.
 
- Praktikkan Penggunaan SISTEM IRAMA
 
- Tukarkan ayat
     atau isi yang hendak dihafal ke dalam bentuk irama.
 - Pilih lagu
     yang paling kamu gemari.
 - Ingatan menjadi bertambah kuat jika kamu menggunakan irama lagu artis pujaan kamu.
 
- Praktikkan
     Penggunaan SISTEM GAMBAR.
 - Gambarkan objek yang
     ada kaitan dengan isi yang perlu dihafal.
 - Contoh: Kamu
     ingin mengingat perkataan “bank”. Kaitkan dengan gambar “duit”.
 
No comments:
Post a Comment