
- KEMAHIRAN
BELAJAR
- Kemahiran
Membaca
- Kemahiran
Mencatat Nota
- Kemahiran
Mengingat
·
KEMAHIRAN
BELAJAR
·
KEMAHIRAN MEMBACA
- Dalam proses
Kemahiran Belajar, kemahiran membaca seharusnya tidak dipandang remeh oleh
pelajar. Kemahiran membaca yang betul akan dapat meningkatkan pemahaman
dengan lebih berkesan. Oleh itu teknik membaca yang betul amat penting
dalam suatu proses pembelajaran, Berikut adalah beberapa teknik dapat
membantu mempertingkatkan kemahiran membaca:
- Membaca secara
BERHATI-HATI
- Beri tumpuan
terhadap apa yang dibaca
- Cuba fahami
fakta-fakta penting sepenuhnya
- Elakkan gangguan
radio dan televisyen
- Membaca secara
MENYELURUH
- Bacaan hendaklah
menyeluruh daripada pengenalan hingga ayat terakhir
- Jangan anggap
bahagian pengenalan kurang apenting
- Bahagian
pengenalan memberi gambaran tentang isi kandungan bab.
- Membaca secara
BERULANG-ULANG
- Bacaan berulang membantu mengingat fakta dengan
lebih baik
- Isi-isi juga
dapat difahami secara mendalam
- Ini dapat
mengelakkan kamu tertinggal membaca fakta penting.
- Membaca dalam
SUASANA yang SELESA
- Lampu hendaklah
dipasang dengan terang.
- Suasana tempat
membaca hendaklah sunyi dan senyap.
- Udara sekitar
mestilah mencukupi
- Suhu bilik sederhana.
Tidak terlalu panas dan tidak terlalu sejuk. Jika perlu pasang kipas.
- Berasa dalam
KEADAAN selesa
- Duduk dengan
betul
- Pastikan kamu
tidak deman, pening, selsema dan sebagainya.
- Jangan berbaring
ketika membaca. Kamu mungkin tertidur atau mengantuk.
- Baca secara
PERPERINGKAT
- Peringkat
permulaan : baca sekali imbas untuk mendapatkan isi keseluruhan.
- Peringkat
seterusnya ; membaca isi untuk mendapatkan maklumat: pada peringkat ini
teknik mengingat dan menulis nota digunakan.
- Cuba BENTUK
SOALAN ketika membaca
- Gunakan kaedah 1
husband 4 wives
what | where | when | who | why | how |
- Dengan membentuk
soalan kamu akan lebih ingat isi yang dibaca.
- CATATKAN isi
yang dibaca
- Dengan mencatat
kamu menggunakan tiga kaedah sekali gus: membaca, mencatat, mengingat.
- Ketika mencatat
kamu berfikir “Apakah yang perlu dicatat?” Ingatan kamu menjadi lebih
tajam.
- Gunakan BAHAN
PEMBELAJARAN LAIN ketika membaca
- Pastikan pen,,
highlighter, kamus, penanda buku ada di sisi.
- Tandakan isi-isi
penting dengan highlighter.
- Gunakan kamus
untuk mencari perbendaharaan kata yang sukar.
- Gunakan penanda
buku untuk merujuk semula sesuatu bahagian.
- Gunakan pen
untuk menulis isi-isi penting.
·
KEMAHIRAN MENCATAT NOTA
- Kemahiran
mencatat nota yang berkesan perlu asa kemahiran-kemahiran berikut:
- Kemahiran
MENDENGAR
- Digunakan semasa
proses pembelajaran
- Boleh dilakukan
serentak
- Kefahaman dan
pengetahuan boleh ditingkatkan.
- Kemahiran
MEMBACA LAJU.
- Digunakan semasa
menyalin nota daripada buku.
- Menjimatkan masa
menceduk idea-idea utama.
- Bahan-bahan
dapat disusun dengan teratur.
- Kemahiran
MENULIS
- Tulisan perlu
jelas kerana jika tidak hanya membuat kerja sia-sis sahaja.
- Mampu menulis
dengan cepat dan kemas.
- Tahu menulis
menggunakan huruf singkatan boleh melipatgandakan usaha kamu.
- Catatkan KATA
KUNCI sahaja.
- Memilih isi-isi
penting sahaja.
- Dapatkan rumusan
yang boleh mengukuhkan kefahaman kamu.
- Pastikan
penggunaan kata kunci yang dipilih boleh difahami.
- NOTA RINGKAS dan
padat
- Nota yang dibuat
mesti kamu fahami sendiri
- Nota yang
ringkas danpadat boleh menyegarkan ingatan kamu
- Nota yang dibuat
mestilah nota yang boleh meningkatkan tahap ingatan kamu.
- Gunakan
PERKATAAN sendiri
- Cara ini
menambahkan lagi daya ingatan atau penghafalan kamu.
- Hal ini kerana
nota kamu adalah hak kamu.
- Hanya kamu yang
faham apa yang kamu tulis.
- Faham setiap
KATA KUNCI
- Jangan
menggunakan kata kunci yang mengelirukan kamu.
- Masa akan
terbuang dan usaha kamu adalah sia-sia sahaja jika nota yang dibuat tidak
difahami.
·
KEMAHIRAN
MENGINGAT
- Kemahiran
belajar tidak lengkap jika kamu tidak melalui proses mengingat. Segala
fakta yang diterika hendaklah disimpan agar tidak lupa uantuk dikeluarkan
apabila diperlukan. Justeru disini, dicadangkan beberapa kaedah yang dapat
membantu mempertingkatkan teknik mengingat:
- HAFAL isi yang
dibaca
- Ingatkan perkara
yang utama yang perlu kamu ketahui dalam pembacaan itu.
- Contohnya :
Sebelum membuka buku,ingat “apakah warna pelangi dan bagaimanakah pelangi
terbentuk?”
- Isi DISUSUN
dengan betul
- Sebutkan isi
yang kamu hafal
- Ketika menghafal
suara mesti jelas supaya telinga mendengar apa yang kamu hafal.
- Tentukan perkara
yang perlu DIINGAT
- Pastikan turutan
isi betul
- Contoh: Kamu
ingin mengingat nama bulan.
- Pastikan kamu
menghafal bermula daripada bulan Januari danberakhir dengan Disember.
- UJI kemampuan
daya ingatan
- Di sini kamu
perlu memainkan dua watak
- Penyoal
- Penjawab
- Cuba “soal” apa
yangingin kamu ingat. Kemudian jawab
- Jika kamu dapat
mengingat. Teknik ingatan sedang berlaku.
- Lakukan ULANG
KAJI sekerap mungkin
- Baca, baca,
baca, dan bacalah selagi ada kesempatan
- Pembacaan yang
berulang kali akan mengukuhkan daya ingatan
- Cuba INGAT
semula apa yang kamu telah baca.
- Proses mengingat
semula, kebiasaannya dilakukan dalam dua keadaan:
- Sebelum
tidur
- Selepas
tidur
- Kaedah ini mampu mengekalkan ingatan kamu dalam masa jangka panjang.
- Praktikkan Penggunaan SISTEM IRAMA
- Tukarkan ayat
atau isi yang hendak dihafal ke dalam bentuk irama.
- Pilih lagu
yang paling kamu gemari.
- Ingatan menjadi bertambah kuat jika kamu menggunakan irama lagu artis pujaan kamu.
- Praktikkan
Penggunaan SISTEM GAMBAR.
- Gambarkan objek yang
ada kaitan dengan isi yang perlu dihafal.
- Contoh: Kamu
ingin mengingat perkataan “bank”. Kaitkan dengan gambar “duit”.
No comments:
Post a Comment